SANT ANDREU COMTAL L’ESTACIÓ EN FUNCIONAMENT MÉS ANTIGA D’ESPANYA

La setmana passada, a la biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra, gràcies sobre tot a l’Agrupament Ferroviari de Barcelona (AFB), amb seu social al recinte de la Fabra i Coats, i sota l’organització de la FCAF (Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril) i el Museu del Ferrocarril de Catalunya-Vilanova i La Geltrú, es va celebrar del 21 d’octubre al 2 de novembre, la 10ªSetmana del Tren dedicada als Ferrocarrils metropolitans, 90 anys del metro de Barcelona, amb una conferència a càrrec de Pau Vinyes i una exposició sobre el metro molt interessant. Ara, per fer el meu petit homenatge a aquesta celebració, parlarem de l’estació de Sant Andreu Comtal.

I és que la parada de tren de Sant Andreu Comtal també coneguda com l’estació de baix, és actualment l’estació en funcionament més antiga de l’Estat espanyol. Construïda com a part de l’enllaç entre Barcelona i Granollers, aquesta estació començà a funcionar quan es va inaugurar la segona línia catalana el 1854.

I per què dic de l’Espanya peninsular?

Doncs perquè la primera línia de ferrocarril que feu l’Estat espanyol es construí el 1837 a l’illa de Cuba (encara sota sobirania espanyola fins el 1898) per unir la població de Güines (una de les zones més fèrtils de Cuba) amb l’Havana, des d’on els vaixells transportaven la canya de sucre a la metròpolis. A l’Estat espanyol peninsular, el primer ferrocarril fou la línia Barcelona-Mataró el 1848, seguides per la de Madrid-Aranjuez (1851), Langreo-Gijón (1852) i València-Xàtiva (1852).

El 23 de juliol de 1854 la companyia Camins de Ferro de Barcelona a Granollers inaugurà dita línia la qual tenia una parada al poble de Sant Andreu de Palomar. Aquell dia, els andreuencs pogueren veure per primer cop un tren creuant pel nostre poble i utilitzar l’estació de Sant Andreu (després dita Sant Andreu-Comtal) degut a la seva proximitat amb el Rec Comtal i per diferenciar-se de la que es construí cap a 1910 a Fabra i Puig (Sant Andreu-Arenal). Durant la construcció de l’estació de Sant Andreu-Comtal foren descobertes les restes arqueològiques d’una antiga vil·la romana (no la de La Sagrera) allà al costat. D’aquella troballa -redescoberta el 2010- i que quedà eclipsada per la vil·la de La Sagrera, en parlaré un altre dia.

10801557_595402017238100_7343154166010327821_n

Estació de Sant Andreu Comtal a principis del segle XX. Imatge extreta d’internet.

Gràcies a la construcció de l’estació de Sant Andreu, es produí una reurbanització de la zona i en poc temps, on només hi havia una antiga torre d’estil neoclàssic (transformada després en la Clínica Sant Jordi) s’hi construí la plaça de l’estació i s’aixecaren un seguit de cases als seus voltants.

Amb el pas del temps, el progrés feu actualitzar les estacions de tren i moltes foren construïdes de nou, aquest fet ha provocat que la vella estació de Sant Andreu Comtal sigui ara la més antiga en funcionament de tot l’Estat espanyol. La seva construcció -només es superada per les estacions del Grau (València) i Sant Felip de Xàtiva (línia València-Xàtiva) inaugurada el 1852- però que ja no funcionen.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Transports i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s